Siapa pernah tengok filem Titanic? Siapa watak utama filem Titanic? Bagamana watak utama iaitu Jack boleh naik dalam kapal Titanic? Kenapa watak Jack berada di tingkat bawah kapal Titanic sedangkan Ross di tingkat atas? Kapal Titanic bergerak dengan menggunakan kuasa apa?
Soalan soalan yang merangsang kemahiran berfikir seperti di atas merupakan set induksi yang paling sesuai untuk kelas Sejarah yang pelajarnya suka mengantuk di dalam kelas!Apatah lagi jika cikgu mampu memperdengarkan lagu Celine Dion My Heart Will Go On.
Relevannya dengan sukatan pelajaran Sejarah Tingkatan 4 tajuk Penjelajahan dan Pelayaran Eropah.
Pertama kesemua pelajar akan menjawab pernah mennton sebab filem hebat arahan Steven Spielberg ini amat popular. Watak utama ialah watak Jack . Cara Jack naik kapal Titanic ialah selepas memenangi tiket loteri,dalam erti kata lain dia berjudi!
Kapal Titanic ada 2 tingkat,ini menggambarkan susun lapis dalam hieraki masyarakat Eropah pada zaman dahulu. Kapal ini digerakkan oleh kuasa wap.Wajah Jack yang cemas,berlari-lari mengejar kapal di pelabuhan menggambarkan semangat inkuiri (ingin tahu) yang membara dalam diri masyarakat Eropah yang bermula sejak zaman Reinnaisence lagi. Semangat inkuiri inilah yang menggerakkan masyarakat Eropah menjadi penjelajah dan pelayar agung di dunia!
Filem Titanic itu sendiri amat dekat di hati pelajar. Janganlah marah jika ada pelajar menjawab babak yang paling saya ingat ialah babak ketika Jack melukis gambar Ross! Mungkin pelajar itu ialah pelajar yang paling jujur sebab dia tidak takut menunjukkan true coloursnya,walaupun kawan kawan lain ketawa berdekah-dekah,padahal mereka juga mungkin teruja dengan babak itu!Peranan kita sebagai guru ialah meniupkan api kesedaran mengajak mereka melihat dunia tapi dengan tapisan keimanan dan jati diri yang kuat!
Di sekolah saya pelajar pelajar tidak ada masalah dengan mata pelajaran Sejarah. Ketua panitia kami ,Puan Normawati Mohd Panut menggerakkan minda pelajar dengan kempen Saya Wajib Lulus Sejarah!
Cara guru mengupas tajuk sejarah yang sukar digambarkan dengan dimensi minda masa kini harus menggunakan medium seperti filem,dokumentari dan bahan berupa visual .
Walaupun merupakan matapelajaran wajib lulus, amat rugi jika guru hanya mengorientasikan ia ke arah peperiksaan kerana suntikan nilai dalam mata pelajaran ini amat tinggi. Saya beri contoh semangat inkuiri dan keberanian dalam diri masyarakat Eropah melonjakkan masyarakatnya menjadi masyarakat termaju di dunia!
Alangkah eloknya jika anda semua ada semangat inkuiri! Sebab itu dalam kelas sejarah saya wajibkan pelajar bertanya soalan jika tidak saya yang akan mengajukan soalan! Terkulat -kulat mereka mencipta soalan sebab jika diberi pilihan saya sendiri lebih suka bertanya dari menjawab soalan!
Saya sering mencabar pelajar dengan tujuan mengirim nilai ke dalam diri mereka secara imbas muka!
Contohnya semasa mengajar tentang kemunculan bandar bandar seperti Venice dan Milan pada Zaman Pertengahan saya akan tunjukkan kota Venice yang cantik sebagai pilihan utama pasangan berbulan madu!
Saya tanya pada pelajar perempuan "Kamu suka tak honeymoon di Venice"Dengan wajah bersemangat pasti dijawabnya suka cikgu!
"Tapi Mai kalau setakat kahwin dengan Asnol jangan harap dapat pergi honeymoon di Venice, entah entah pergi Pantai Remis( pantai Remis terletak tak jauh dari sekolah kami)
Berderai-derai tawa pelajar dalam kelas 4 Amanah walaupun masa saya mengajar itu last period!
Bulat mata Asnol , anak murid saya yang dahulunya nakal ( sekarang alhamdulilah dah jadi a man with a vision,ada kisah antara kami) memandang saya! Terbeliak biji matanya....dengan geram dia berkata
"Amboi cikgu...agak agaklah....ingat saya tak mampu ke?" Lagilah kuat gelak tawa rakan-rakan sekelasnya!
Ada yang menyampuk "Cikgu jangan pandang Asnol sebelah mata"
Di sinilah saya mula mencucuk jarum suntikan maut "Belajar rajin rajin, nanti boleh bawa isteri hneymoon di Venice. Kalau tak honeymoon je kat Parit Mahang, Bukit Kerayong atau Bukit Kuching( nama-nama kampung pelajar saya)!
Saya pasti sedikit sebanyak saya menggerakkan minda imbas muka pelajar ke arah membayangkan momen momen manis masa hadapan!
Selalu saya tutup sesi kelas Sejarah saya yang tadinya hingar bingar dengan gelak tawa" Hidup ini perjuangan, dari sekarang apa yang kamu usahakan akan jadi sejarah masa hadapan kamu"!
Mereka terdiam kerana saya menyampaikan dengan merenung jauh ke dalam anak mata mereka !
"Jika kita tekad ,kita boleh jadi seperti bangsa Eropah yang sanggup menggadai nyawa meredah lautan meneroka ruang angkasa lepas semata mata kerana mahu jadi bangsa yang mampu mencapai Gold,Gospel dan Glory"!
Mereka kelihatan termenung sendiri! Biarlah.....