Berbalik kepada novel Naratif Ogonshotho , saya berasa ia suatu cabaran besar buat saya.Novel dengan kumpulan cerpen yang berdiri sendiri tapi kemudian bisa bertaut dalam epilog dan prolog mengambil latar kepulauan yang dicipta dalam khayalan penulis tetapi berlatarbelakang masyarakat Jepun dengan rencah kolonialisme, politik satira yang menyentuh hati. Ia global dan glokal. Ia bukan kisah anak kampung yang sangat dekat dengan pelajar seperti Jeriji Kasih dan Dari Lembah ke Puncak. Saya hormati dan akui kebenaran pendapat Dr Ghazali Lateh dalam blognya bahawa pemilihan teks harus sesuai dengan tahap pelajar. Namun saya juga terasa kepedihan dan kepiluan Sasterawan Negara A Samad Said yang berasa terpinggir dan dipinggirkan apabila senarai buku teks 2010 tidak memilih teks Sasterawan Negara. Sebagai guru Sastera ,saya orang kecil yang tidak mahu terjerumus dalam polemik yang besar dan sudah lama bernanah ini.Saya mengajar Sastera untuk menerapkan nilai-nilai kemanusiaan yang boleh dibawa sebagai amal dan bekal hingga ke jannah selain mencapai sasaran SKT iaitu kelulusan seratus peratus subjek ini agar pelajar Sastera yang menduduki SPM ada nilai komersial dalam dunia luar selain nilai nostalgia yang mahal bersama saya.Selebihnya sayalah mentimun yang membiarkan durian bergolek...
Saya menyanjung karya Pak Shahnon Ahmad (bekas pensyarah saya di USM).Saya juga pemuja novel Salina dan puisi-puisi Pak Samad Said . Saya tenggelam dalam kelembutan dan kebersahajaan dunia romantis Dr Lim Swee Tin.Tetapi saya juga membaca Lagenda Budak Setan, dan Ombak Rindu, Saya mahu menjadi manusia yang boleh memasuki semua ruang dan lanskap dunia. Itulah yang saya ajar kepada anak-anak murid saya di sekolah.Kalau cikgu boleh menyanyi lagu Hafiz dan Taufik Batisyah,kamu juga mesti mampu melagukan syair,dan berpantun seloka.Kalau cikgu boleh rap dengan lagu Gadis Jelebu kamu juga boleh layan Gurindam 12. Dalam ertikata lain saya mahu menghargai semua dimensi karya .....
Saya merungut dan sedikit mengeluh apabila membayangkan wajah pelajar -pelajar sastera di sekolah saya yang selalu blur(ternganga-nganga), bersikap tidak tahu dan tidak mahu tahu
isu -isu yang melanda dunia hari ini kerana dorongan motivasi yang lemah. Tapi setelah saya berfikir sedalam dalam lautan Hindi, merungut dan mengeluh tidak akan menyelesaikan masalah.Bukankah guru Malaysia bertaraf dunia.? Bukankah pembelajaran abad ini berteraskan KBAT dan I Think.....Jadi saya harus berusaha menghidangkan stik daging yang asing ,lazat dan sedap tetapi asing pada tekak orang kampung,agar terasa enak dan suka disantap seperti sambal belacan. Saya harus dan saya perlu....tiada alasan kerana saya guru yang selalu menurut perintah!Naratif Ogonshoto menjadi igauan ngeri yang saya bayangkan dengan pemilihan kelas Sastera pelajar yang bukan sahaja berprestasi rendah namun berwawasan rendah.Namun sepatah kata suami saya mencabar harga diri. 'Sayang ,mama kan seorang cikgu?"